fredag 24 februari 2017

från 19/2 till 23 / 2.

En sammanfattning.
 Söndag kl 10.00 till kyrkan kören skulle sjunga. Ohhh de sjunger så vackert! Efter kyrkan i bilen till Mbeya  där på en gospel konsert mycket trevligt och vackert! Biskopp Israel Peter var där, hans assistent samt Alice. Efter konserten till gästhauset, vi har varit där nu några gånger, men idag.....ingennström, ingen vatten! Vi klarade det bra! Måndagmorgen om 6.30 kom bilen med guiden sommskullemfölja och köra oss till Ruaha Nationalpark! Till Iringa 250 km i mit thuvudnsåmdär 3.5 4 timmars körning! Efter ca 3 timmar hade vi kört 100km!. Jeag resignerade det var bara låta sig köra kunde imte göra något annat! Från Iringa till Ruaha ca 3 timmars körning, en sandväg men vacker natur det gick bra att köra där många småmbyar även Masaj byar, jätte trevligt. OCH vi kom fram ca 17.30. In i parken för en liten tur på kvällen, jättespännande vi såg girffer, elefante ganska många, flodhästar och ca 30 cm från käften från en krokodill! Så mörkt till vår lodge, äta middag. Tidig i säng kl 07.00 skulle vi fortsätta nästa dag! Och vilken dag vi körde hela dagen överallt rund såg sammanlagt 16 olika vilddjuren men tyvärr ingen lejon. Guiden berättade att lejon är skygga, gillar inte att bli blöt på pälsen ( det regnade ganska ordentlig av och till) men zebra, elefanten 1 väldigt nära, motorn var avslagenvi fick i te prata och den var kanske 40cm från bilen. Helt otrligt! Giraffen är mycketnelegante djur, rör sig mäjetatiskt! Zebra roligt att se, antilopen, gott om flodhästar och en krokodill! Yippy behöver inte göra fler utflykter till krokodillälvar! Det blev jättefina kort på min kamera! Kan inte säga något annat än att vi var mycket nöjd! Middagen och så tillbaka till lodgen det var mörkt 3 personer följde oss till huset 1 med gevär, jag liksom undrade om det var nödvändig med alla personer vakten visade i skogen med sin lampa och på 3 meters avstånd en hyena. Jag undrade inget mer! Nästa dagen tillbaka en trasig bil vad vet jag inte. Avfärden var beräknad till kl 08.00 och först klm12.30 var vi ur parken och kunde köra vidare. Det är en låååååååång väg guiden körde fort mycket fort så 20.30 var vi i gäathuset. Fortfarande ingen ström så vi sov i eget rum men i huset med barnen och personalen. Ingen fara men toiletten HÅL I GOLVET. Klart jag fixade det också!!! Jag inbillade mig länge att jag absolut inte var nödig.....det höll inte! Nästa dag till Matema även det en 4 timmars körni g på en dålig väg. Skönt att komma till vår hus vid stranden. Snabbt en dopp i Lake Nyasa. Och så var vår korta semester slut. Mycket nöjda!!!!!

Van Eerst om 10 uur naar de kerk, 2 grote goede koren het is bijna een concert! Na de kerk in de auto naar Mbeya om maandag te vertrekken naar Ruaha Nationalpark! In Mbyea naar een gospel concert. Veel bekende, bisscop Israel Peter, zijn assistent, Alice en haar man die was conferencier. In het donker naar het gasthais, geen stroom daar, geen water! Ook dat ging! Volgende dag vroeg op weg naar Ruaha. Na 3 uur rijden hadden we niet meer dan 100 km gereden. Poh dat zou een lange dag worden. Het was alleen maar te accepteren en ons laten rijden! De laatste 100 km was een mooie weg met allemaal kleine dorpjes heel leuk, ook Masaj dorpen. 1730 bij het park een kleine rondtocht met reulttat olifanten, giraffen herten wilde honden, nijlpaarden en een stukje van een krokodil, ca 20 cm van zijn bek! Zo naar de lodge, Leuk huisje. Volgende dag om 7 uur weg en de hele dag rondgereden, heel veel dieren gezien maar jammer genoeg geen leeuw maar een hele echte krokodil!!! Foto op mijn camera! Middag in het restaurent terug in het donker en we werden met een wacht met geweer en nog 2 personen gevolgd naar ons huisje raden de man met het gewwer wees ons op 30cm afatand een hyena! Wouw fantastisch!
Volgende dag terug naar Mnyea. Ipv 8 uur vertrekken werd het 12.30 iets foit met deauto. Dat gerepareerd en onze driver reed vlug heeeeeeeeel vlug zo 20.30 waren we weer bij het gasthaus, nog steeds geen stroom en geeen water. In een ander huis geslapen. Slapen geen probleem toilet.......gat in de grond. Ook dat ging goedwel na een lange tijd, ik verbeelde me dat ik niet naar het toilet hoefde! Nou het was netjes het was schoon en ik deed het zeer goed. Fijn om de volgende dag weer in Matema aan te komen. Gauw naar hetLake Nyasa om te zwemmen en de vakantie was om.
Jammer nog steeds geen fotos die ik er op krijg!!!!