söndag 5 mars 2017

söndag 5 mars 2017

Söndagkväll Lördag har jag jobbat på CTC? Igen barnen som är HIV positva. Också dessa barn får en lektion utav en doktor som berättar att det är viktik att ta sin medicin, att komma på återbesök osv. Jag tog vikten på alla  arnen, nån hade gått ner 2.5 kilo, ganska mycket under 1 månad. Och den personen som skriver ut medicin ska då pata med barnet evt föräldrar om vikten av att ätå  bra kost.
Jag hade ballonger med mig alla barn fick en även mödrar med babysen ville ha. Succes. Jag gillar att vara där och jobba. Sättet att jobba är inte riktig min stil. Hoppaß att jag genom mitt sätt kan tänka om eller vidare. Det hela låter väldigt kryptisk . Men journalen är inte framplockad. Ibland väldigt stressigt med typ 4 till 5 patienter i den lilla rummet. Och det går inte fortare . Eftermiddag var lugn, det var trevligt 3 pojkar hade hittat ett fiskenät, de satt i timmar ocj försöktw få ordning på detta. Småpratade och sjung. Senare ner i vattnet och försökte få fisk i nätet. Jag tror att de hade en väldigt trevlig lördageftermiddag! Det är mycket strandliv, i och för sig hela veckan med lördag och söndag kommer många mammor mostrar, mormödrar ner med barnen evt barbarne och tvättar kläder samt bada i Lake Nyasa. Det ser väldigt trevligt ut. Män kommer också även de tvättar sina kläder och hoppa i Lake Myasa.
Idag har det varit precis som jag skrev människor som kommer ner för att tvätta och bada. Jag har tränat swahili, och jag önskar att det lossnar!
Kl är nu 21.00 jätte mörkt ute. Vi har nyss kommit in för att skriva. Ha en bra söndagskväll.


zaterdag gewerkt op de CTC, de kinderen die positief zijn met HIV. Ik heb ze allemaal gewogen, iedereen nreeg een ballon. Er waren een paar kinderen die behoorlijk afgevallen waren. Een observanding. Ze krijgen dan te hore samen met hun ouders dat het belangrijk is om een goede kost te etne met groente vruchten enz .
De zaterdagmiddag was rustig, er zaten hier onde de boom drie jongetjes in deleeftijd van 11 tot 7 jaar ca 2.5 meter van ons huisje hard met een visnet te werken, de hele zaterdagmiddag. Eindleijk tegen de avond klaar en het water in om te vissen.........volgens mij geen resultaat, vandaag om ca 7 uur hoorde ik ze ja weer met het net met een kapotte kano het meer op (niet te diep) om weer te vissen. Ik geloof dat ze een heel leuk weekend hadden. Vanavond was een van de jongens weer hier praten gaat niet maar we hebben gezongen! Als ze of hij het zat is zeggen ze of hij GOOD BYE en gaat er vandoor tot de volgende dag!!
Al  et al een rustig maar lekker weekend. Liefs Jeannet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar