söndag 19 mars 2017

söndag 19/ 3 2017

Ett tag och så ge mmera osv osv. Det var bra dvs bra resultat. Mammorna kommer och hämtar mig för att visa nåt med barnen. Jag tycker om det men mroppsspråket ibland för lite det behöbs orden.
.Lördag till Mbyea och äntligen kunde jag även hämta pengar. Har lLite ca 5 till 10 minuter och En sammanfattning. Jag har varit utan internet från den 13/3. Hemskt. Det blir nästan som om man är på en öde ö! Men hurra jag är här igen!
Måndag den 13 var vi till vattenfallet med 2 guider. Tur var det, det var lång, 7 km upp, och en besvärlig men vacker utmanande väg. Början gick fint fint därfter vägen smal, över stock som sten LÄS STORA STEN TYP   vada över bäcken som var ganska strid. Klättra över mers sten osv. Tyvärr halkade Helena några gånger , ca 1 km för vattenfallet stannade hon.Jag for vidare med guiden Alipipi. Det blev svårt, typ hålla i ett rep och drar sig upp ca 3 meter och brant men fram kom jag. Är glad för det typ jätteglad. Ner även det besvärligt absolut rep biten men jag gjorde det. Naturen var fantastiskt. Och jag somnade med ett leende på läpparna. Nästa dag jobb rikare med denna eerfarenhet,  några blåmärken och bra med muskelvärk.
. 14 Mars jobb på CTC, 70 patienter, jag är nöjd att jag är där. Människorna behöver all hjälp med värdighet, vänligt bemötande . Jag klara nu att säga meningen utan att läsa, några förstår min Swahili några inte alss. Trööt på eftermiddag men nöjd med dagen. Nästa dag barnkliniken. Det är besvärligt med språket. Mina enstaka ord är svårt att förstår. Några förstår och skrattar gott åt min uttal.
 Torsdag CTC en av patienter av barnkliniken kom med sin sjuka babys. ? Hon fick hjälp..  En riktzig beavy rain när vi sltade för dagen. Det var bara vänta ett tag och så hem. Och vips var zet torr igen.
Fredag var jag med barnen kunde instruera mammor med när barnen kräks ge lite lite dricka, vänta. Det var bra de gjorde så och barnen behöll vad de fick in sig.
 Lördag kl 0700 grrrrrr på väg till Mbyea det var bra men det var tidigt. Kunde äntligen ta ut pengar. Har levt på minimum med pengar den sista veckan. Typ 20 kronor. Det var ingen luxmiddagar precis. Nu Söndag och väntaen bil som ska köra oss till stan.ss in till stan. Ha en bra dag Jeannet.


 Een mrote versie over deze week. Ik had geen internet gelukkig nu! Ik voelde afgesneden van de wereld! Maandag bijna 15 km gelopen, geklouterd. Gewaden over een flinke stromende beek gezwommen en zeer tevreden na die dag. Wel rijker aan indrukken, een paar blauwe plekken en behoorlijk spierpijn.
. De rest van de week vewerkt op de CTC 2 dagen en 2dagen kinder kliniek. Het geeft me veel ervaringen van hoe ze hier werken, dat de moeders zo overal betzelfde zijn dwz ongerust over hun kindertjes. Praten lachen en soms huilen met ze. De taal is nog steeds moeilijk. Wel halen de moeders mij als er ieys met de kinders is waar ze onverust over zijn. Soms gaat het goed met handen en voeten wijzen maar heel vaak meot ik er het gewone personeel er bij halen.
Zaterdag heeeel vroeg naar Mbyea. Om 6 uur op grrrrr maar goed op weg naar Mbyeaik kon het internet weer krijgen en geld halen. Ik was bijna blut, heb de laatste week op 2 euro geleefd. Wel iedere dag warm eten eenvoudig maar voldoende. Nu HEB IK WEER GELD? HOERA!
 Wachten nu op een auto die ons naar de stad bremgt. Fijne Zondag Jeannet

1 kommentar:

  1. Det är en riktig utmaning att gå upp till vattenfallet, speciellt sista delen. Mycket bra gjort! Imponerande./Sigrid

    SvaraRadera