fredag 20 januari 2017

fredag den 20 / 1 2017

även idag HOTHOTHOTHOT! var 7.30 på sjukhuset. Man börjar med en rapport över hela sjukhuset om speciala saker som har hänt under natten. Även idag en diskussion. Vad jag har svårt att förstår är att de som berättar kan sitta o fibbla på sin telefon speciellt när det är en diskussie! I mitt sätt att se även deras blickar som på oändlig. OBS det är en iaktagelse jag sitter inte med en sanning. Det måste bli mycket bättra när jag förstår mera Swahili. Idag förstod jag då några ord på denna möte! Jippy.Jag var på 2 mottagningen idag. Först de HIV senare av och till på typ MVC, samt BVC. Det är helt otroligt att se hurr mödrarna får barnen från ryggen på framsidan av kroppen babysen får mat, somnar om igen.  Jag träffade en kvinna var gravid i 6 eller 7 månad, hon hade gått 5 till 6 km i bergigt terräng för kontrollen. Hon får behandling bromsmedicin men hade inte varit där på 3 månader. Förklaringen fanns men ack så viktigt att de tar si medicin speciellt med ett liten barn i magen. Personalen trodde att hon hade kommit sjö vägen, de pöängterade att det är en mycket tung väg att gå. Hennes liv är nog inte det lättaste. Och så ganska gott om bannar att hon inte hade varit!!!!!!Med min enstaka ord på Swahili kunde jag säga att det var bra att hon kom idag, och att jag hoppas att hon kommer nästa tid om ca 2,5 vecka!!  Jag var trött på em även ^Helena.  Skönt att inte behöva sätta väckerklockan imorgon.





1 kommentar:

  1. Ja, det kommer att vara många dagar och tillfällen till frustration, men mest härliga lärorika dagar. Att följa med till MVC och BVC är ett litet "äventyr".
    lycka till med din swahili./Sigrid
    /Sigrid

    SvaraRadera